سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بهترین دستیار دانش بردباری است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
مرکز آموزش و پژوهش های حقوقی سبحان - بسیج حقوقدانان استان مرکزی
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :14
بازدید دیروز :8
کل بازدید :93312
تعداد کل یاداشته ها : 31
103/2/11
11:52 ع

جایگزین حبس

مقدمه آزادی ، طبیعی ترین حق انسان است و هر شخصی مختار است آزادانه در اجتماع زندگی کند .آزادی بیان   ، آزادی اجتماعی  ، آزادی داشتن شغل   و مسکن   دلخواه و ...

 

مقدمه آزادی ، طبیعی ترین حق انسان است و هر شخصی مختار است آزادانه در اجتماع زندگی کند .آزادی بیان   ، آزادی اجتماعی  ، آزادی داشتن شغل   و مسکن   دلخواه و ... نمونه هایی از آزادی هایی است که در تمام کشورها به رسمیت شناخته شده اند ، به طوری که هر کدام از این آزادی ها اصلی از اصول قانون اساسی کشورها را به خود اختصاص داده اند . البته این آزادی ها تا جای مورد احترام است که در قوانین هر کشور تعریف شده است و فراتر از آن به معنای مقابله با قانون است و واکنش نهادهای مسئول را در پی خواهد داشت .در طول تاریخ همیشه افرادی بوده اند که پا فراتر از قانون گذاشته و موجبات واکنش حاکمان را فراهم کرده اند .

 شاید یکی از قدیمی ترین نوع واکنش جامعه در قبال افراد قانون شکن ، سلب آزادی اینگونه افراد باشد ، تا بدینوسیله هم جامعه را از شر چنین افرادی دور کند و هم موجبات تنبیه شخص خاطی را فراهم نماید .زندان به عنوان قدیمی ترین همدم خطا کاران ، اولین گزینه ای است که در ذهن همه ما برای مجازات اشخاص قانون شکن متبادر می شود ، و شاید در گذ شته دور به لحاظ موقعیت های موجود، بهترین و کار آمد ترین گزینه همان زندان بوده باشد ولی تجربه ثابت کرده است که در عصر حاضر زندان کارآیی خود را به عنوان مجازات برتر از دست داده است و ما باید به فکر جایگزین های مناسب آن باشیم . البته قابل ذکر است که هر چند در گذشته زندانها وضعیت اسف باری داشتند و زندانیان در سیاه چال ها و سرداب های تاریک و سرد با وضعیت نا مناسب بهداشتی به سر می بردند ولی گستره استفاده از آنها نسبت به عصر حاضر خیلی نا چیز بود و به جای آن متوسل به مجازات خشن بدنی همچون اعدام تازیانه و ... می شدند .  زندان در اسلام هدف از مجازات در اسلام را می توان در دو بخش عمده جای داد .

 اول حمایت از فضیلت های اجتماعی و دفاع از جامعه در برابر رذایل اخلاقی و دوم مصلحت و منفعت عمومی . ولی به تجربه دریافته ایم که زندان ابزار مناسبی برای دست یابی به این اهداف نیست بلکه همان طور که در سطور آتی خواهد آمد در بعضی مواقع زندان به عاملی برای نقض این اهداف تبدیل می شود .  در فقه اسلامی 14 مورد حبس آمده است که 8 مورد آن در بخش حدود و 6 مورد آن در بخش تعزیرات است آن هم فقط در مورد مجرمان خطرناک . اما در قوانین فعلی ما بیش از هزار مورد مجازات زندان پیش بینی شده است که این ، با روح مجازات زندان در اسلام کاملاً منافات دارد .در قرآن کریم و از دیدگاه فقهای امامیه نیز زندان به عنوان یک مجازات شرعی جز در موارد استثنایی از جمله برای سارقی که چند بار سرقت کرده و نیز زن مرتده جایگاهی ندارد . از منظر قرآن کریم زندان   از ابزارهای به کار برده شده از سوی طاغوت ها و حکومت های جور برای دفع مخالفان سیاسی یا وادار کردن آنها به فرمانبرداری است . و این امر در قرآن کریم مورد نکوهش قرار گرفته است .

 از آیات و روایات موجود نیز چنین بر می آید که حبس به عنوان بازداشت موقت مرسوم بوده است . از جمله در آیه 106 سوره مائده در این معنی به کار رفته و در روایتی از امام صادق (ع) نیز آمده که پیامبر متهم به قتل را شش روز بازداشت می کرد تا اولیاء دم مقتول با ادله خود بیایند و اگر چنین نمی شد او را آزاد می کردند . در روزگار پیامبر نیز مکان خاصی به عنوان زندان وجود نداشت و خواهان ، خوانده را در مسجد یا خانه نگهداری می کرد تا به محکمه بروند و به شکایتشان رسیدگی شود . در زمان عمر به واسطه کشور گشایی و افزایش بلاد مسلمین و به تبع آن افزایش نیاز به مکانی برای نگهداری زندانیان ، خانه ای  توسط وی خریداری شد و از آن به عنوان زندان استفاده شد . شاید علی (ع) اولین کسی باشد که بعد از اسلام اقدام به ساختن زندان کرده است .دو زندان که توسط ایشان ساخته شده یکی به نام نافع (ضد ضرر) بوده که از بوریا ساخته شده بود و به علت محکم نبودن تعدادی از زندانیان از آن فرار کرده بودند و دیگری به نام مخیس به معنای خوار نمودن ، نرم کردن ، تمرین دادن بوده که از گل و خشت ساخته شده بود تا جلوی فرار محکومان گرفته شود .

در روزگار معاویه زندان ها به چهره کامل خود مبدل شده و مجهز به زندانبان شد. دیماس که از پر آوازه ترین زندانهای اسلامی است توسط حجاج بن یوسف ثقفی ساخته شده و فاقد سقف برای حفاظت زندانیان از گرمای سوزان عربستان بود .آنچه که واضح است این است که دین مبین اسلام به اصل پیشگیری از جرم ، بیشتر از مجازات مجرم اهمیت قایل شده است چرا که همگان هم قبول داریم که این اصل، کار آمدتر از مجازات مجرم به عنوان درمان است . از ابزارهای مورد استفاده اسلام برای پیشگیری از جرم می توان به امر به معروف ونهی از منکر ، ا صل عدم اشاعه فحشا و نقل جرم و ظاهر کردن آن ، اصل سرپوش گذاشتن بر جرم و همچنین نماز و روزه و ... است .آثار و پیامدهای زندان :فلسفه مجازات عبارت است از : عبرت دیگران ، جلوگیری از هرج و مرج در جامعه، تامین امنیت ، ایجاد انضباط اجتماعی ، اصلاح ، بازسازی و بازگرداندن مجرم به جامعه . اما در حال حاضر زندان خود تبدیل به بزرگترین مانع اصلاح و تربیت افراد شده است یعنی گذشته از آثار منفی ، آسیب های اجتماعی و اقتصادی به دلیل ارتباط فرد با مجرمان دیگر بیشتر موجب گسترش جرایم شده . در حقیقت زندان تبدیل به کارگاه آموزشی شده است .

 در یک جمع بندی کلی می توان آثار و پیامدهای زندان را در موارد زیر خلاصه کرد :

 1- ایجاد اختلال عمیق در زندگی محکوم

 2- گذاشتن آثار نامطلوب بر خانواده محکوم

 3- پذیرفته نشدن مجرم توسط جامعه پس از آزادی

 4- ایجاد ضعف روحی حاصل از حضور در زندان برای مجرم و خانواده اش

  5- آموزش های اشتباه زندان و انتقال آموزه های مجرمانه

 6- حرفه ای شدن مجرمین اتفاقی

 7- اعتیاد

 8- افزایش بیماری های جسمی و جنسی ایرادات وارد بر زندان :

ایرادات وارد بر زندان را می توان از سه جهت بررسی کرد :

1- از جهت انسانی : از جمله ضربه هایی که مجازات های سالب آزادی به متهمان و به ویژه بر مجرمان بی سابقه وارد می کند ، انقطاع خانوادگی و شغلی است . چه خانوده هایی که به همین خاطر متلاشی شده و یا با مشکلات عدیده مالی روبرو شده اند و چه فرزندانی که به همین خاطر استعداد انحراف و بزهکاری یافته اند .زندان با اصل شخصی بودن مجازات ها دارد زیرا به تبع زندانی شدن مثلاً سرپرست یک خانواده به غیر از وی تمام افراد دیگر خانواده نیز جدای از مشکلات عدیده مالی با مشکلات اجتماعی هم درگیر می شوند . نگاه مردم به یک زندانی و خانواده او همیشه نگاهی توهین آمیز و از سر حقارت است و تمام این عوامل باعث افزایش آمار زندانیان نیز می شود .از لحاظ شغلی نیز چون زندان باعث ایجاد انقطاع شغلی و جه بسا اخراج مجرمان از شغل خود و بیکاری بیشتر آنها پس از آزادی می شود  می تواند در بازگشت مجرم به زندان و تکرار جرم تاثیر فراوان داشته باشد.

2- از بعد جرم شناختی : آمار مراجعه مجدد مجرمان به زندان و تکرار جرم نشانگر این مدعاست که زندان نقش اصلاحی و باز دارندگی خود را که مهمترین نظر مقنن از وضع آن می باشد از دست داده و بیشتر جنبه مکافاتی پیدا کرده است . به عبارت بهتر جنبه انتقام جویی زندان بیشتر نمود پیدا کرده است تا جنبه تربیتی آن . در واقع زندان نتوانسته رسالت عبرت آموزی و ارعاب انگیزی خود نسبت به اکثر زندانیان را ایفا کند .

3- از بعد اقتصادی : یکی دیگر از ایرادات وارد بر زندان هزینه بر بودن آن است . سالانه حدود 600 هزار نفر ورودی زندان هزینه گزافی را به دوش کشور تحمیل می کند . اگر متوسط برای هر نفر روزانه هشت هزار تومان هزینه در نظر بگیریم ، هزینه یک سال زندان برای یک نفر چیزی حدود 000/920/2 تومان می باشد .

مجازاتهای جایگزین باتوجه به آنچه گذشت استفاده از مجازاتهای کم هزینه ، سریع الاجرا و بی نیاز از جا و مکان ، در عصر حاضر و با به وجود آمدن شرایط موجود امری اجتناب ناپذیر و ضروری می باشد.هنگامی که صحبت از جایگزین های مجازات زندان است ، منظور ، هرگونه ضمانت اجرایی است که بتواند از همان ابتدا به طور کلی مانع توسل به مجازات زندان شود یا مدت زندان را کوتاه تر کند . به عبارت ساده تر هر اقدام غیر کیفری که توسط دادگاه تعیین و در مورد مجرم اعمال می شود و هدف کلی از آن کمک به  مجرم است بدون اینکه جبران خسارت زیان دیده از جرم یا جامعه نادیه گرفته شود و بیشتر در مورد جرایم کم اهمیت اعمال می شود ، تا از این رهگذر هم بتوان مجرم را در ارتکاب جرم جدید ناتوان کرد و هم به مجازات و بازپروری مجرم با اجازه دادن به وی برای زیستن در جامعه به جای زندان پرداخت .انواع مجازاتهای جایگزین :مجازات های جایگزین باتوجه به فرهنگ ، امکانات و عواملی از این دست در هر کشور می تواند مختلف باشد . فارغ از این متغیرها در زیر به تعدادی از آنها اشاره می شود . 1- اخطار کردن : برای جرم های کوچک و در مورد نوجوانان و افراد مسن و ... اجرا می شود . البته باید استفاده از آن خیلی محدود باشد .2- جریمه : جریمه کیفری گسترده و جهان شمول است و از آن می توان به عنوان مجازات جایگزین استفاده کرد . البته اشکالی که دارد این است که افراد تهیدست پولی برای پرداخت جریمه ندارند . در پاسخ به این مشکل می توان گفت بعضی کشور ها مانند آلمان و سوئد نظام جزای نقدی روزانه را به کار می گیرند . این بدین معناست که با توجه به شدید و جدی بودن جرم ، جزای نقدی معین می شود و سپس با توجه به وضعیت مالی و در آمد شخص محکوم مبلغ جزای نقدی تقسیط می شود . 3- حکم تعلیقی یا تعلیق مجازات : محکومیت زندانی برای مدت طولانی معین که از سه سال تا پنج سال است به شرط عدم ارتکاب همان جرم و جرم های دیگر تعلیق می شود .4- حکم تاخیری: دادگاه به صدور حکم محکومیت دست نمی زند و منتظر می‌ماند تا محکوم کاری انجام دهد مانند درمان کردن یا انجام کاری برای قربانی یا جامعه .

 پس از شش ماه اگر نتایج به نظر قاضی خرسند کننده باشد آن شخص محکوم به زندان نمی شود . 5- محرومیت از حقوق اجتماعی : مانند اخذ گواهی نامه رانندگی و جلوگیری از مسافرت به سایر شهرها ، تعطیلی مغازه ، لغو پروانه و ... به مدت معین .6- پرداخت خسارت یا غرامت 7- خدمات عام المنفعه یا کار اصلاحی و کار اجباری بی مزد سودمند به جامعه مانند کار در بیمارستان ، آسایشگاه سالمندان و شهرداری ها و ...8- تقسیم کیفر در زمان : که بر مبنای آن در موارد حاد پزشکی ، خانوادگی و یا اجتماعی اجرای مجازات حبس از حالت معمولی ( متوالی ) خارج و بسته به شرایط موجود ، به مواعد و زمان های مختلف تقسیم می شود .

فوائد استفاده از مجازات های جایگزین حبس :از جمله فوائد مجازات های حبس می توان به موارد زیر اشاره کرد : 1- کاهش هزینه مجازات 2- کاهش فروپاشی خانواده های مجرمانی که در زندان به سر می برند .3- آلوده نشدن مجرمان اتفاقی به انواع بیماریهای خطرناک 4- عدم فراگیری ناهنجاریهای رفتاری مجرمان تازه کار از طریق معاشرت با افراد شرور .5- حصول نظر مقنن که همانا اصلاح و تربیت و ایجاد امنیت عمومی می باشد .به طور کلی می توان گفت اگر مجازات های جایگزین حبس به درستی شناسایی و اجرا شود اولاً اشکالات و ایرادات وارد بر زندان را ندارد و ثانیاً این مجازات ها می توانند انتظاراتی را که زندان نتوانسته بر آورده کند ، بر آورده سازد . عوامل کاهش جمعیت کیفری :همانطور که در سطور پیشین اشاره شد ، در حال حاضر ظرفیت زندان های کشور 55 تا 60 هزار نفر می باشد ، ولی چیزی حدود 150 هزار نفر در زندان ها نگهداری می شود یعنی حدود سه برابر ظرفیت موجود ، و این یعنی بحران . چون امکانات استاندارد و اختصاص یافته به یک نفر از قبیل امکانات آموزشی ، فرهنگی ، مالی ، و... باید بین سه نفر تقسیم شود و این ، کار اصلاح و تربیت آنها را با مشکل روبرو کرده است . در حالی که می توان با تمهیدات لازم از چنین تراکمی جلوگیری کرد .موارد زیر را می توان از عوامل مهم کاهش جمعیت کیفری نام برد .1- تقویت شورای حل اختلاف : این شورا به عنوان نهاد تازه تاسیس می تواند عامل مهمی در این زمینه باشد . همانطور که در طی فعالیت خود در این سالها این امر را ثابت کرده است . بنابراین باید سعی کنیم که جرایم کم اهمیت را به طور کلی از فرآیند دادسرا حذف کنیم و مستقیم به شورای حل اختلاف جهت ایجاد صلح و سازش بفرستیم .2- استفاده از ریش سفیدان محل : ریش سفیدان از گذشته های دور عامل مهمی در ایجاد سازش بین افراد بوده اند . از همان گذشته های دور که دستگاه قضایی به این گستردگی وجود نداشته ریش سفیدان مرجع رسیدگی به اختلافات مردم محل خود بوده اند و نتیجه نهایی تلاش آنها سازش بین افراد بوده و چیزی به عنوان زندان و ... وجود نداشته است و بنابراین با ساماندهی ریش سفیدان محل می توان از وجود آنها به واسطه اعتمادی که مردم محل به آنان دارند استفاده کرد .3- تقویت ستاد دیه : همان طور که مستحضرید تعداد زیادی از آمار زندان ما را محکومان مالی به خود اختصاص داده است که به خاطر عدم توانایی در پرداخت دیون خود در زندان به سر می برند و تعداد زیادی از آنان نیز به صورت نا خواسته گرفتار شده اند . بنابراین تقویت ستاد دید و بهره گیری از کمک های مردمی برای رهایی این محکومان غیر بزهکار تاثیر فراوانی دارد .4- تقویت کمسیون عضو و بخشودگی : این کمسیون می تواند با تقویت نظارت های مستقیم و غیر مستقیم خود و نیز با تعیین معیارهای مشخص برای بهره گیری مجرمان از عفو و بخشودگی همچون اصلاح و تربیت ، اخلاق حسنه ، فراگیری آموزش های لازم و ... تاثیر مهمی در خروج مجرمان نادم و اصلاح شده از زندان داشته باشد.5- اصلاح قوانین بیمه اجباری شخص ثالث :. همان طور که گفته شد قسمت عمده ای از محکومان مالی زندان های کشور را رانندگانی تشکیل می دهند که به طور نا خواسته وارد این عرصه شده اند . بنابراین اجباری کردن این نوع بیمه ها و جلوگیری از تردد خودروهای بدون بیمه می تواند از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کند .6- اعطای مرخصی : اعطای مرخصی مخصوصاً برای محکومان مالی جهت اخذ رضایت شاکی و یا تلاش برای تهیه بدهی های خود بسیار مفید است .7- رسانه های گروهی : با توجه به گستردگی وسایل ارتباطات جمعی ، این رسانه می تواند با اختصاص ساعاتی از برنامه های روزانه خود به معرفی عواقب ناشی از جرم و خیانت و مشکلات ناشی از حبس برای مجرمان و خانواده های آنها بپردازد . مصاحبه با مجرمان پشیمان و شنیدن تجارب تلخ آنها نیز می تواند در آموزش افراد جامعه به خصوص جوانان تاثیر بسزایی داشته باشد.8- خانواده : خانواده به عنوان کوچکترین نهاد جامعه و به عنوان اولین محل زندگی افراد تاثیر بسزایی در تربیت صحیح فرزندان دارد . مخصوصاً در مورد دوست یابی و نحوه معاشرت جوانان ، خانواده می تواند با نظارت مستمر عاقلانه و دادن نصایح مفید ، جوانان را در این امر راهنمایی کند .9- طبقه بندی و تفکیک مجرمان : هر چند که این مورد به صورت مستقیم در کاهش میزان زندانیان تاثیری ندارد ولی به طور غیر مستقیم در جلوگیری از بازگشت مجدد مجرمان به زندان و تکرار جرم به خاطر همنشینی مجرمان اتفاقی با مجرمان حرفه ای و خطرناک و آموزش راه های جدید برای کارهای مجرمانه و .. تاثیر بسزایی دارد . 10-همکاری بانک ها با سازمان زندان ها برای پرداخت وام به محکومان مالی .11- مراقبت پس از خروج : این مورد نیز برای جلوگیری از بازگشت دوباره مجرمان به زندان اهمیت فراوانی دارد . حمایت از مجرمان پس از آزادی برای بازگشت دوباره به شغل قبلی خود یا مشغولیت به شغل جدید برای جلوگیری از بازگشت دوباره آنها به زندان مفید می باشد . زیرا اکثر مجرمان پس از آزادی به علت روبرو شدن با مشکلات مالی دست به انجام کارهای مجرمانه می زنند و دوباره مجبور به بازگشتن به زندان می شوند .12- آموزش فنی زندانیان: همانطور که می دانیم بخش عمده ای از زندانیان ما آنهایی هستند که به خاطر مشکلات مالی ناشی از بیکاری دست به کارهای مجرمانه زده و اینک در زندان به سر می برند . بنابراین اگر آموزش های فنی در زندان به این نوع از زندانیان یاد داده شود می توانند پس از آزادی با به کارگیری مهارت های فنی خود به شغل آبرومندی بپردازند .13-اشتغال زایی: امروزه وضعیت موجود بازار کار و تعداد جوانان جویای کار باعث شده است که تعداد زیادی از جوانان ما بیکار باشند و بیکاری همیشه آبستن تفکرهای شیطانی است. روی آوردن به مواد مخدر و انجام جرمهای متعدد نمونه ای از آن فکرهای شیطانی است .

 تعداد زیادی از این جوانان هم به خاطر نداشتن مهارت های لازم فنی بیکار مانده اند . بنابراین گسترش آموزش های فنی و حرفه ای در سطح کشور می تواند در ایجاد اشتغال و به تبع آن جلوگیری از بروز جرم و بزهکاری در جوانان موثر باشد .14- کیفر زدایی : خارج کردن برخی از جرایم کم اهمیت از شمول جرایم کیفری و وارد کردن آنها در امور اداری و .. نیز می تواند از ورود تعدادی از افراد به زندان جلوگیری کند . مثلاً  در خصوص کارمندان و ... 15-پیشگیری از جرم : پیشگیری از جرم عبارت از توسل به تدبیر یا تدابیری است که در نهایت خنثی سازی جرم قبل از بروز عینی و خارجی قصد مجرمانه را به دنبال دارد . این موضوع در بند 5 اصل 156 قانون اساسی کشورمان نیز آمده است . ناگفته هم پیداست که پیشگیری همیشه بهتر از درمان است .چه در مسایل پزشکی و چه در مسایل اجتماعی . برای رسیدن به این هدف تمام نهادها از خانواده گرفته تا مدرسه و رسانه های گروهی و ... باید دست به دست هم دهند تا از کودکی فرزندان راه و رسم قانون مداری را یاد بگیرند . از دیگر عواملی که در پیشگیری از جرم می تواند موثر باشد می توان به بالا بردن هزینه ارتکاب جرم ، حمایت از بزه دیده بالقوه ، افزایش کنترل نظامی در سطح شهر اشاره کرد . مخصوصاً در روزهای تعطیل که بیشتر مردم در خارج از خانه خود هستند ، نگهداری و مراقبت ویژه از مجرمان سابقه دار و .. می تواند آمار بروز جرم ها از جمله سرقت را در این ایام کاهش دهد .16- افزایش اختیارات قاضی در عفو و یا تخفیف مجازات قبل از صدور حکم 17- مبارزه پیگیر و مستمر با قاچاقچیان مواد مخدر : آمار قابل توجهی از زندانیان ما را جرمهای مرتبط با مواد مخدر تشکیل می دهد . مبارزه جدی با این پدیده شوم اجتماعی می تواند تاثیر مهمی در کاهش جمعیت کیفری داشته باشدقسمت عمده ای از سرقتها به خاطر اعتیاد می باشد . اینگونه افراد چون معمولاً شغلی هم ندارند برای تهیه پول مواد خود دست به دزدی حتی از خانواده خود می زنند . از آن گذشته ، مواد مخدر با توجه به تاثیر منفی که در محیط خانواده از لحاظ مالی می گذارد زمینه را برای بزهکاری دیگر افراد خانواده نیز فراهم می کند .18- گسترش مرکز درمان معتادین : با گسترش این نوع مراکز و فرستادن معتادان به آنجا – به جای فرستادن به زندان – می توان آمار قابل توجهی از افراد زندانی را کم کرد . با توجه به اینکه زندانی کردن معتادان هیچ بازده مثبتی ندارد این امر واجب و ضروری می باشد .19- میانجیگری : از این رهگذر می توان بسیاری از پرونده ها را با توافق طرفین دعوا در مرحله پیش از محاکمه مختومه کرد و با پرداخت خسارت بزه دیده و جلب رضایت او نه تنها هزینه های کمتری را به جامعه تحمیل کرد بلکه اجرای عدالت را نیز سریع تر تحقیق بخشید . جبران خسارت بزه دیده به عنوان یکی از ارکان مهم میانجیگری در مختومه شدن پرونده های کیفری نقش مهمی ایفا می کند .حتی در برخی موارد صرف عذر خواهی مجرم از بزه دیده می تواند موجب فصل خصومت شود .20- نظارت قضایی : از نظارت قضایی می توان در کنار تامین های دیگر برای جرایم کم اهمیت استفاده کرد . نظارت قضایی را بر خی به عنوان پیش تعلیق مراقبتی می دانند بااین تفاوت که بهره ور پیش تعلیق مراقبتی یک محکوم است و حال آنکه فرد تحت نظارت قضایی یک متهم است که فرض بر بی گناهی اوست. متهم تحت نظارت قضایی زندانی نمی شود بلکه برخی محدودیت ها را تحمل می کند مانند : ممنوعیت از ترک منطقه هایی که قاضی مشخص می کند ، عدم خروج از اقامتگاه خود ،نرفتن به برخی مکانها ، حاضر شدن در زمان های معین در جایی که قاضی مشخص می کند . تحویل تمام اسناد هویتی خود به قاضی ، خودداری از پذیرش و ملاقات برخی افراد ، امتناع از برخی فعالیت های شغلی یا اجتماعی و ... .

نتیجه گیری از بحث حاضر نتیجه می گیریم که استفاده از زندان به عنوان مجازات غالب ، در عصر حاضر نه تنها نتیجه مثبتی در پی ندارد بلکه علی رغم هزینه های سنگین آن،  خودبه عنوان عاملی از عوامل به وجود آمدن جرایم بیشتر ، با توجه به ارتباط مجرمان تازه کار با مجرمان حرفه ای شده است . لذا اهمیت دست یابی به روش های کار آمد دیگر روز به روز نمود بیشتری پیدا می کند .البته زندان را به عنوان یک واقعیت اجتماعی و به عنوان نیاز اصلی در برخی موارد نمی توان نادیده گرفت و هدف ما هم از ارائه این بحث نادیده گرفتن نقش زندان در جرایمی همچون ، جرایم ضد امنیت ملی و محاربه و افساد فی الارض و یا مجرمان خطرناک دیگر نیست بلکه هدف ما ارائه راهکارهایی برای حذف مجازات زندان در جرایم کم اهمیت و جرایم مالی می باشد . منابع 1- قرآن کریم ، ترجمه  الهی قمشه ای 2- نهج البلاغه ، ترجمه محمد دشتی 3- آشوری محمد ، جایگزین های زندان یا مجازات های بینا بین ، نشر گرایش چاپ اول، سال 824- جعفری لنگرودی محمد جعفر، ترمینولوژی حقوق ، کتابخانه گنج دانش ، چاپ دهم ، سال 785- شاملو احمدی محمد حسین ، فرهنگ اصطلاحات و عناوین جزایی ، نشر دادیار ، چاپ اول ، سال 806- عباس حسینی نیک عباس ، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، نشر مجمع علمی و فرهنگی مجد ، چاپ چهارم ، سال 77

منبع: اداره کل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی قزوین


  

fd

fd